ReportAir Magazin

Új ügyvezetőt nevezett ki az Airvent Zrt. igazgatósága

Új ügyvezető a cég élén

„A legfőbb cél, hogy az Airvent piacvezetővé váljon Magyarországon”

2021 januárjától új ügyvezetőt nevezett ki az Airvent Zrt. igazgatósága. Mikó András 15 éven keresztül ügyvezetőként vezette a Lindab magyarországi légtechnikai üzletágát, valamint három-három éven át volt a romániai és a csehországi leányvállalatainál a légtechnikai divízió vezetője. Irányítása alatt a cég mindhárom országban meghatározó szereplővé, sőt piacvezetővé vált. Az Airventtel kapcsolatos céljairól Budapesten beszélgettünk.

 

Biztosan sok olvasónk találkozott már a neveddel korábban. Mesélnél azért röviden a szakmai előmeneteledről?

Egész életemben épületgépészettel foglalkoztam, és nagyon sok minden köt kifejezetten a skandináv világhoz – az első munkahelyem is egy dán távhős cég volt. Aztán néhány évig a McDonald’snál voltam beruházó, 27 étterem létesítése kötődik a nevemhez. 1998-ban az ABB Csoporthoz kerültem, az épülettechnika üzletág vezetőjeként az egyik fő feladatom a Fläkt légtechnikai termékek magyarországi bevezetése volt. 2005-ben igazoltam át a Lindabhoz, ahol a hazai vállalat ügyvezetőjeként dolgoztam egészen 2020-ig. Ez idő alatt, párhuzamosan, 2011–13 között a Lindab romániai, majd 2017–19 között a cseh belföldi értékesítésért felelős részleg vezetői pozícióját is betöltöttem. Az elmúlt 15 évben, ezen feladatok kapcsán, sok tapasztalatot gyűjtöttem a légtechnikai iparágról – mind a gyártás, mind az értékesítés, mind pedig a termékfejlesztés területén. A legutóbbi mérföldkő a karrieremben, hogy 2021. januártól az Airvent ügyvezető igazgatója lettem.

Ikon NÉVJEGY


Mikó András

ügyvezető igazgató

Az elmúlt másfél évtizedben sok tapasztalatot gyűjtött a légtechnikai iparágról, gyártás, értékesítés, és termékfejlesztés területein, 2021. január óta pedig az Airvent csapatát erősíti. Két egyetemista lány büszke édesapja, a vitorlázás szerelmese.

Amikor választás előtt álltál, hogy hova tovább, akkor miért az Airvent ajánlatára mondtál igent?

Három komoly lehetőségről tárgyaltam, az egyik, a kötő­elemek gyártása teljesen új iparág lett volna számomra, de egyébként nagyon csábított. A két légtechnikai cég közül azért választottam végül az Airventet, mert itt láttam a legtöbb lehetőséget abban, hogy a tudásomat és tapasztalataimat egy cég fejlődéséhez hozzá tudjam tenni. A másik két cégnél kész rendszereket kaptam volna, amelyeket „csak” működtetni kellett volna, és azokat nem éreztem elég nagy kihívásnak.

Milyen meglepetések értek, amikor belülről is láthattad az Airvent mindennapi működését? Mi az, ami újdonság volt számodra?

A termelés mérete ért a legnagyobb meglepetésként, hogy bizonyos termékekből ilyen hatalmas mennyiségeket gyárt a cég. Arról volt tudomásom, hogy az export mindig is nagy részarányt képviselt az Airvent életében, de arról nem, hogy ilyen nagy darabszámban szállít külföldre sztenderd termékeket. Ez egyben egy lehetőség is arra, hogy ezeket a termékeket belföldön is nagy volumenben értékesítsük. A termelésben az elmúlt négy-öt évben bevezetett folyamatfejlesztések, a LEAN-rendszer, és a nemzetközi termelővállalatoktól átvett folyamatfejlesztési feladatok nagyon jók, és stabil alapot biztosítanak ahhoz, hogy az Airvent a meglévő eszközparkkal, a meglévő létesítményekben évente akár kétszer ennyi terméket is le tudjon gyártani. 

A munkatársak elkötelezettsége igazán pozitív csalódást keltett bennem. A folyamatok hiányosságai miatt nagy szerepe van az egyének lelkiismeretességének, szakértelmének, és a kommunikációnak is. Az is meglepett, hogy sok munkatárs milyen régóta dolgozik az Airventnél, többen a kezdetek óta. A termékek fejlesztése is a kecskeméti központban zajlik. Az Airventnek rengeteg jó, de a piac számára ismeretlen terméke van, amelyekről nehéz a vevőnek tudomást szereznie. Az értékesítők között sok nagy tudású ember van, akik rengeteg tapasztalattal (több mint 20 éve dolgoznak az Airventnél) rendelkeznek, ugyanakkor a fejlesztési területről származó új tudás nem mindig jelenik meg az értékesítésben – a két terület között hidat kell építeni a jobb működés érdekében.

Végül, de nem utolsósorban meg kell említenem az Airvent saját fejlesztésű automatikáját, ami rendkívül jelentős versenyelőnyt jelent. A versenytársak egytől egyig nagy elektronikai gyártóktól vásárolják a légkezelő gépeikbe épített vezérlőegységet, az Airvent megoldása ezzel szemben egyedi. Ez egy olyan ütőkártya az Airvent kezében, amellyel megelőzhető lehet a termék kiváltása egy betervezett gép esetén.

Idézőjel

A következő öt évben azért fogunk dolgozni, hogy a magyar tervezőknek elsőként jusson eszükbe az Airvent, amikor egy légtechnikai feladatot kell megoldaniuk

Melyek azok a folyamatok, amelyeken javítani kell ahhoz, hogy az Airvent növelje a vevői elégedettségét, és jobb piaci pozícióba kerüljön?

Ahogy már az előbb is említettem, a termékfejlesztésben kitalált megoldásoknak és tudásnak meg kell jelenni az értékesítőknél is – ennek érdekében a belső képzéseket és az információátadást bizonyosan javítani kell. Az Airventnél jelenleg nincs vevőszolgálat, ezt mindenképpen létre kell hozni annak érdekében, hogy a vevők egy egykapus, magas szintű kiszolgálásban részesüljenek, és az értékesítőket tehermentesítsük ez alól a feladat alól. Az értékesítésben különösen fontos lenne, hogy az Airvent a hazai piacon újra a saját gyártású termékek értékesítését részesítse előnyben, továbbá vissza kell emelni a légcsatornát a fókuszba – ez rengeteg saját gyártású terméket is magával fog vonzani. Értékesítés szempontjából a tervezőket és a beruházókat kell a középpontba helyezni, hogy a létesítmények életében már a kezdetektől versenyben legyünk. Ehhez a kiválasztó szoftvereket is fejleszteni kell, és ezeket elérhetővé kell tenni a tervezők számára is. Persze, eleinte az is elegendő már, ha a tervezők feladatait és problémáit ismerjük, és ezekre válaszokat, megoldásokat tudunk adni. Így tudjuk növelni a bizalmat és a termékek elfogadottságát – a kilencvenes években ez egyébként kifejezetten jellemző volt az Airventre. A belső ügyviteli rendszer indulásával javulni fog a belső információáramlás, növelni tudjuk majd a gyártás, a logisztika és a vevőkiszolgálás hatékonyságát, pontosabb adataink lesznek a tevékenységünkről, ezáltal versenyképesebb árakat is tudunk majd biztosítani a vevőinknek.

Mikó András

Ebben a rövid időszakban, amelyet az Airventnél töltöttél, milyen célkitűzéseket fogalmaztál meg a cégnek?

A legfőbb cél, hogy az Airvent felzárkózzon a piacvezető cégekhez, illetve piacvezetővé váljon Magyarországon. Ennek érdekében növekedni kell az exportértékesítésnek is. A hagyományos skandináv piacon is növekedést várnék, de nagyon fontos lenne, hogy tovább erősítsük a pozíciónkat a német piacon. A volumennövekedés hatékonyabbá teheti a termelésünket és a beszerzést is – ettől pedig azt várjuk, hogy a cég eredménytermelő képessége növekszik. Nemcsak a volumennel egyenes arányosságban, hanem annál nagyobb mértékben, mert a folyamatok modernizálásával, az új ügyviteli rendszerrel meg tudnánk szabadulni a pazarló tevékenységektől is. Ezek a makroszintű célok. Ahhoz, hogy ezeket elérjük, sok-sok mikroszintű teendőnk van. Modernizálni kell a termékeket a fejlesztések során, hogy megfeleljünk a mai elvárásoknak, és ehhez minősítéseket kell szerezzünk (légtömörség, TÜV, Eurovent). Sztenderdizálni kell, hogy ne legyenek nagy számban egyedi gyártású termékeink. Modern kiválasztó szoftvereket kell fejlesztenünk – olyan minőségben, hogy azok a tervezők vagy akár a beruházók számára is elérhetőek legyenek. Az új ügyviteli rendszer indulásának nagy szerepe lesz az eredményesség növelésében és a vevőszolgálat kialakításában is. A termelésben négy-öt éve elindított fejlesztési folyamatokat (az értékáram szemléletet) ki kell terjeszteni valamennyi területre, különösen a logisztikára és a vevőkiszolgálásra, ezáltal lényegesen növelhetjük a folyamataink eredményességét, csökkenthetjük a termékek önköltségi árát. Az év második felétől például lecseréljük az összes termékünkön alkalmazott gumi tömítőgyűrűt egy sztenderd megoldásra, amelyet félautomata/automata gépekkel tudunk majd gyártani.

Hogy látod az Airvent jövőjét ötéves távlatban?

Itt az Airventnél az alapok nagyon erősek, jó a piaci beágyazottsága – Svédországban és Magyarországon egyaránt. A légtechnikai termékekkel kapcsolatos tudás igen magas szinten van jelen a cégben. Én azt gondolom, hogy öt év múlva az Airvent Magyarországon az első két piaci szereplő egyike lehet, Nyugat-Európában megduplázhatja a forgalmát, a hatékonyság növelésével pedig az üzemi eredményét is a piaci átlag közelébe tudja majd felhozni. A következő öt évben azért fogunk dolgozni, hogy a magyar tervezőknek elsőként jusson eszükbe az Airvent, amikor egy légtechnikai feladatot kell megoldaniuk.

— Budapest 2021.


Interjú:
 Turcsán Eszter
Szerkesztő: Tamás Anita; Korrektúra: Siklósi Ágnes
Fotó: Fekete Csaba