ReportAir Magazin

Fókuszban az optimális ellátás és a teljes vevői elégedettség

Több mint 15 éves vezetői tapasztalattal rendelkezik multinacionális és nemzetközi nagyvállalatok ellátási rendszereinek irányításában és fejlesztésében, 2017 óta az Airvent beszerzési és logisztikai igazgatója. Illés Szabolccsal a cég logisztikájának átalakulásáról, a beszerzési politikájának sikerességéről és jövőbeli tervekről is beszélgettünk.

Az Airvent előtt is logisztikával foglalkoztál. Hol szerezted a tapasztalataidat?

Az első munkahelyem a gödi Samsung gyár volt, ahol termeléstervezőként remek alapokat kaptam egy nagy szervezet működésének kiismeréséhez, és szakmailag is kihívást jelentett: mindössze ketten voltunk termeléstervezők a gyárban, így sok területtel dolgoztunk együtt napi szinten. Ezután a francia Axon-Cable csoporthoz kerültem, a kecskeméti autóipari gyáruknak lettem a beszerzési vezetője, kifejezetten multikörnyezetből érkező munkatársat kerestek az ellátási lánc megreformálására. Hét év alatt teljes egészében átvettük a direkt beszállítói kapcsolatokat a francia anyacégtől, nagyrészt függetlenedtünk, felépítettünk erre egy beszerző csapatot, amelynek nagyon eredményes működése miatt a raktárak és a logisztika irányítása is hozzám került. Az autóipar után az energetikában jól ismert Ganzhoz (akkori nevén CG Electric Systems) igazoltam át, ahol néhány év után mind a négy magyarországi gyárért felelős beszerzési és logisztikai igazgató lettem. Nagyfeszültségű transzformátorokat, generátorokat és azok kapcsolóberendezéseit gyártottuk, izgalmas időszak volt – sok közel-keleti projekttel és hasonlóan színes távol-keleti beszállítói háttérrel.

Ikon NÉVJEGY


Illés Szabolcs

beszerzési és logisztikai igazgató

Több mint 15 éves vezetői tapasztalattal rendelkezik multinacionális és nemzetközi nagyvállalatok ellátási rendszereinek irányításában és fejlesztésében. Házas, egy fiúgyermek büszke apukája.

Ez idő tájt keresett meg téged az Airvent tulajdonosi köre. Hogyan épült fel akkor a cég logisztikája? 

Nem volt jó állapotban ez a terület. A vállalatirányítási rendszer teljes hiánya mellett a sok esetben monopol, rugalmatlan beszállítói és szolgáltatói kör nehezítette a működést. Az elsődleges célkitűzésünk az volt, hogy stabil anyagellátást biztosítsunk a gyártásnak. Kinyitottuk a kapukat, szabad verseny alakult ki, de sok olyan új beszállítót hoztam az Airventhez, amelyeket korábbi munkáim során megbízhatónak ismertem meg. Azokkal az anyagcsoportokkal kezdtük, amelyeknél jellemzően akadozott az ellátás, így lett A, B és C beszállítónk, amelyek folyamatos versenyben állnak azért, hogy megtartsák a pozícióikat.

Az Airvent beszerzési stratégiája is jelentősen megváltozott.

Igen, lerövidítettük az ellátási láncokat és közelebb léptünk a nagyobb piaci szereplőkhöz – kihagyva a köztes állomásokat –, így tőkeerős partnerekkel dolgozhatunk együtt, amelyek lényegesen kedvezőbb megoldásokat kínálnak. A beszállítóinknál készleteket hozattunk létre, amelyeket maguk a beszállítók tárolnak és finanszíroznak a lehívásokig. Ezek az új üzleti kapcsolatok minden esetben jobb árat is eredményeztek, ami az Airventnek nagyon fontos, hiszen kőkemény a piaci verseny a mi termékeink között is. Az ellátási láncok biztosítása láthatóan lényeges tényező volt, hiszen az elmúlt két év világszintű történései a nagy cégeket is megingatták, nap mint nap hallottunk komoly gyárak anyaghiány miatti leállásáról, nálunk ilyen nem volt. Sikeresnek könyvelhetjük el az Airvent beszerzési politikáját, hiszen a gyártásunk ez idő alatt sem állt le, és még ekkor is a versenyeztetett árakból tudtunk válogatni.

A beszerzési és logisztikai igazgató alá tartoznak az alapanyag- és késztermékraktárak, a késztermék-csomagoló terület és részben a vevőszolgálat is. Milyen változások történtek a többi részlegen?

A partnereinknek az első, leginkább szembetűnő változás a késztermékraktárak teljes átalakítása volt: Kecskeméten és Budapesten is új polcrendszereket és magas polcozatokat szereltünk fel, továbbá az új raktárvezetőkkel más szemléletben kezdtünk el működni. Ezáltal állandó és rendezett helye lett a termékeknek, pontos, jól átlátható készletekkel. A friss és lelkes raktári munkatársaknak, illetve az átstrukturálásnak köszönhetően jelentősen változott az árukiadás ideje, amely a gyakori két-három órás várakozási időről 15-20 percre csökkent. Az alapanyagraktárunk – az autóiparban elterjedt, de az Airventnél először alkalmazott –szettrendszerben kiváló eredménnyel biztosította az anyagok áramlásást a termelés felé az UV-C termékcsaládunk esetében. Létrehoztuk a vevőszolgálat alapjait, amelyet szintén a raktári munkatársak bonyolítanak, ez a rendelés-visszaigazolások minőségének javításával és a készre jelentések, tárolási díjak bevezetésével indult el. Ezek az új rendszerünk bevezetése miatt jelenleg átalakulóban vannak, de elvárásaim szerint még pontosabbak lesznek. A vevőszolgálat azóta tovább fejlődött, a területünk mellett a kereskedelmi kollégák is bekapcsolódtak ebbe a munkába. Raktárainkat folyamatosan fejlesztjük, munkatársaink teljesítményét monitorozzuk, az eredmények pedig magukért beszélnek: a rendelések forgási sebessége, a rendelés-visszaigazolások pontossága és partnereink elégedettsége is javult.

Raktár

A késztermékek csomagolását is a logisztikai csapat végzi. Itt történt valamilyen fejlesztés?

Nálunk kapják meg a gyártásból érkező termékek a szállítási csomagolásukat. A közelmúltban olyan elektronikus jelzőrendszert építettünk ki, amelynek segítségével az egyes gyártóhelyek direkt jelzést tudnak küldeni a késztermék-csomagoló részlegnek, ha a területükön elvihető késztermék keletkezett, a jelzés beérkezése után a logisztikai kollégák gyors határidőn belül megkezdik a termék elszállítását. Ez a rendszer jelentősen felgyorsítja a késztermékek eljutását a végső csomagolási pontra, de szintén nagy előny, hogy az üzemi területeken sem torlódnak fel áruk. A gyakorlati előrelépések mellett kiemelném a környezetbarát törekvéseinket is. Svédországi leányvállalatunk irányába évente több mint száz kamiont küldünk, ezek korábban végigpöfögtek Európán, jelenleg intermodális szállítást használunk, így a teherautók 75 százalékban vasúton teszik meg ugyanezt az utat.              

Nagyon sok változás történt az elmúlt öt évben. Mik a terveid a jövőre nézve?

Mindenképpen szükség lesz egy modern, magas polcozatos raktár kialakítása az alapanyagoknak is és a késztermékeknek is, mindkét területünk szűkösséggel küzd a tárhelyeket tekintve. Az Airvent fejlődése szempontjából fontos kérdés a raktári kapacitások bővítése. A megfelelő infrastruktúra megléte után lesz lehetőségünk alapanyagok és késztermékek nagyobb volumenű professzionális tárolására, amely a tömeggyártás bővítése miatt szükséges. Ugyanakkor a nagy vevőink számára EDI-rendszerek kialakítását tervezzük, amely digitális adatcserét jelent vevő és eladó között, ezzel valós idejű információcsere valósul meg, a vevői előrejelzések kezelése lényegesen felgyorsulhatna, de egyes manuális munkamódszerek is csökkenhetnének.

Idézőjel

A beszállítói cégek folyamatos versenyeztetésével, valamint a tőkeerős partnerekkel való szoros kapcsolat kiépítésével lényegesen tudtunk javítani az ellátási lánc biztonságát az Airventnél.

Miért olyan fontosak a vevői előrejelzések?

A logisztika instant bekapcsolása az értékesítésbe időmegtakarítást jelent, gyártócég lévén ez különösen fontos, mivel a teljes reakció- és szállítási időnk csökken ezáltal. A beszállítóinknak is hasznosak ezek az információk, hiszen az ellátási lánc biztonságát tovább lehet növelni ebből kifolyólag, így ez mindenképpen erős fegyvertény számunkra. Sőt, az az ideális és igazán izgalmas feladat, ha a beszerző csapatot már a korai fejlesztési fázisban bevonják a munkába, egy-egy termék módosítása vagy sikeres startja múlhat a megfelelő anyag- és beszállítóválasztáson, de akár a csomagolás költséghatékonnyá vagy környezetbaráttá tételével is sok értéket tudunk egy-egy projektbe tenni. Ez változatossá teszi a mi munkánkat is. Hazánkban egyre több, de arányaiban még mindig kevés olyan cég van, ahol a termékfejlesztés is Magyarországon történik, az Airvent egy ilyen nagyvállalat, erre mindenképpen büszkének kell lennünk.    

Milyen eredményeket vársz a vállalatirányítási rendszer elindítása után?

Alapjaiban könnyíti meg a munkánkat egy jól beállított rendszer, így a kezdetektől nagy erőforrásokat mozgattunk meg annak érdekében, hogy az oldalunkról a lehető leggördülékenyebben menjen az átállás, de ez egy hatalmas közös munka, minden szereplőnek a maximumot kell beleadnia – és még nagyobb fegyelemmel, mint korábban. Biztos vagyok benne, hogy sikerülni is fog rövid időn belül, sok ügyes kolléga dolgozik nálunk. 

A beszállítói cégek folyamatos versenyeztetésével, valamint a tőkeerős partnerekkel való szoros kapcsolat kiépítésével lényegesen tudtunk javítani az ellátási lánc biztonságát az Airventnél. Azok a globális változások, amelyek az anyagellátásban történtek az elmúlt időszakban, rávilágítottak arra, hogy mennyire fontos a logisztika munkája, a mi munkánk. Az elmúlt öt évben komoly megtakarításokat köszönhetünk az összegyűjtött logisztikai tudásunknak, amelyeket továbbíthatunk partnereink részére, növelve ezzel is az Airvent piaci megítélését.

— Kecskemét, 2022.


Interjú:
 Turcsán Eszter
Szerkesztő: Tamás Anita
Portré: Fekete Csaba